Ce inseamna pentru tine responsabilitatea in afaceri?

Responsabilitatea in afaceri inseamna, pe scurt, constientizarea faptului ca tot ceea ce facem si modul in care facem au un impact care merge dincolo de calculul simplu al profitului. 

Sustenabilitate si responsabilitate in afaceri inseamna constientizarea acestui impact, pe trei paliere majore: 

  • oamenii: cum promovam si respectam drepturile omului, atat cele generale, cat si cele referitoare la munca;
  • mediul: cum protejam mediul, suntem sustenabili din aceasta perspectiva; si
  • societatea: avem si aplicam politici ferme anti-coruptie, respectam legislatia in vigoare, punem pe primul plan principiile etice in desfasurarea activitatii noastre. 


Poti sa ne dai 2-3 exemple scurte de manifestare a acestei responsabilitati in mediul de business din Romania?

Ceea ce este vizibil sunt programele si initiativele mediatizate, legate de cauze sociale sau de mediu. Din aceasta categorie, Raiffeisen Bank sunt vizibili, cu granturi pentru proiecte comunitare, programul de bike sharing I’Velo, maraton, crosuri. OMV Petrom sunt foarte cunoscuti cu tara lui Andrei. Unicredit sustin si  finanteaza, si ei, diverse proiecte.

Este important de notat ca, dincolo de ceea ce se comunica mediatic prin astfel de initiative, foarte important este si ceea ce se implementeaza efectiv in cadrul companiilor si in desfasurarea activitatii lor – iar aceste informatii sunt considerabil mai greu accesibile. 


Exista comportamente iresponsabile, lipsite de sustenabilitate in mediul de afaceri local ?

Ma tem ca incalcarea principiilor de sustenabilitate si responsabilitate in afaceri se regaseste, in mod grav sau mai putin grav, la foarte multe companii din Romania, in goana lor dupa profit. Un factor important este si lipsa de cunoastere, adesea nu cred ca vorbim de rea intentie. Poate cele mai vizibile si frecvente sunt situatiile in care drepturile angajatilor si clientilor, etica de business, protectia mediului si respectarea unei conduite anti-coruptie nu sunt principiile care guverneaza activitatea companiilor. 


Te ajuta investitia in CSR sa iti “cresti” afacerea?

Felul in care inteleg justificarea acestor eforturi este foarte simplu: in privinta mediului, este limpede ca oricat profit am face, nu ne putem cumpara cu el o alta planeta; in privinta drepturilor omului, nu cred ca e nevoie sa caut cuvinte care sa exprime o justificare – motivatia nu poate fi decat intrinseca;  iar in privinta eticii de business si a anti-coruptiei, eu cred in teoria win-win a raporturilor economice si sociale si in respectarea legii, care sa asigure un climat de business si social sigur si echilibrat.


Ai identificat beneficii directe sau totul e despre "a darui" si atat?

in privinta respectarii si promovarii drepturilor omului nu e vorba nici despre a darui, nici despre beneficii directe – este vorba despre motivatia intrinseca de a respecta principiile fundamentale ale umanitatii noastre. 

Nici in legatura cu celelalte principii Global Compact, pe care le consider o sinteza excelenta pentru tot ce inseamna responsabilitate si sustenabilitate, nu ma gandesc in termeni de beneficii directe sau de ”a darui” – a lua decizii pe baza lor reprezinta o parte integranta si intrinseca a modului in care ne desfasuram activitatea, care exprima atat convingerile mele personale, cat si calea pe care o consider cea mai logica si mai sanatoasa de a functiona, in cadrul uneui mediu de business, al unei societati si al unei planete. 


Ce vrei sa le transmiti si altor antreprenori despre responsabilitatea afacerii?

Le transmit ca e singura cale. Nu cea mai buna, ci realmente singura. 

Urmarirea unor interese meschine, fara constientizarea impactului pe care il au actiunile si atitudinile noastre si fara asumarea responsabilitatii pentru acest impact, nu isi mai are locul in mentalitatea, luarea de decizii si activitatea niciunui manager sau angajat. 


Biografie

Dragos Vasile s-a nascut pe 16 februarie 1979, in Bucuresti. Este absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucuresti, Facultatea de Contabilitate si Informatica de Gestiune si Facultatea de Finante-Banci. A demarat pe calea antreprenoriatului de la varsta de 17 ani, cand a sesizat oportunitatea de a repara, instala si, ulterior, de a  vinde calculatoare, precum si de a oferi asistenta la implementarea acestora in activitatea zilnica. impreuna cu fratele lui, amandoi inca minori, l-au rugat pe bunicul lor sa infiinteze o firma pe numele lui, astfel incat sa poata emite facturi pentru diversele servicii pe care le ofereau. Advanced Technologies este infiintata in anul 1996 si este, astfel, unul dintre cei mai vechi distribuitori de pe piata din Romania. De-a lungul acestor 20 de ani, dincolo de multiplele schimbari (de produse, de clienti, de echipa, de sedii), au ramas constante faptul ca este o afacere de familie si activitatea in domeniul comercializarii de produse si servicii IT&C. Activitatea companiei a evoluat odata cu piata, tinand constant pasul cu evolutia tehnologiei in plan international. Dupa aparitia tabletelor in Romania, Advanced Technologies a cautat sa ofere o optiune accesibila si de foarte buna calitate, insotita de servicii in zona de suport clienti. Astfel, in anul 2011, Dragos si fratele sau au fost cuceriti de brandul Vonino, iar Advanced Technologies  a devenit unic distribuitor al produselor Vonino pe intreaga piata europeana. in Romania, brandul Vonino, prin Advanced Technologies, este prezent cu o gama ampla de tablete, smartphone-uri si produse wearable si gadget.