Firmele din Romania cresc in acest an bugetele alocate trainingurilor, insa cer furnizorilor acestor servicii programe dinamice, axate in mare masura pe practica si cu rezultate usor de cuantificat. Competentele noi si dezvoltarea personala sunt doua dintre tendintele pietei in 2017, iar angajatii-cheie raman „favoritii” organizatiilor pentru aceste proiecte.

 Petre Nicolae, seful companiei de training si consultanta CBC Romania, se asteapta chiar la o dublare a bugetelor, fata de 2016, si spune ca cele mai cautate traininguri vor fi cele dedicate echipelor de vanzari.

„Odata cu achizitia de noi competente au aparut si noi tendinte pe piata trainingului din Romania si anume cerinte concrete cu privire la modul de implementare a competentelor acumulate in cadrul programelor de training. Cu alte cuvinte, 90% din companiile din Romania vor trebui sa faca fata unei abordari noi si anume programe licentiate si metodologii concrete in implementarea conceptelor livrate in programele de training”, a afirmat Nicolae.

Potrivit acestuia, bugetele medii au fost anul trecut de 1.200 de euro pentru programele de dezvoltare ale middle si top managerilor si de 350 de euro pentru personalul de executie.

Alt jucator de pe piata trainingurilor, Creative& Bright, anticipeaza de asemenea o crestere accentuata a sumelor alocate de clienti. Estimarile companiei indica insa un avans mai mic decat cel prognozat de CBC - 30-50%.

Unul dintre programele de dezvoltare personala care atrag in mare masura angajatii romani este cel de coaching.

Astfel, conform unei cercetari efectuate de Ascendis, cea mai mare companie de training de pe piata locala, 57% dintre angajatii din corporatii considera ca au nevoie de un program de coaching pentru a se dezvolta pe plan profesional si apreciaza ca este datoria sefilor sa ii trimita la un astfel de program.

„In prezent, tot mai multe organizatii apeleaza la coaching, atat pentru rezolvarea unor probleme punctuale, legate fie de performanta, fie de relationare, cat si pentru programe de dezvoltare de durata medie sau lunga pentru angajati. Participantii implicati in astfel programe sunt persoane din diverse companii, de la toate nivelurile ierarhice, de la CEO/ Director General, pana la nivelul de executie, cum sunt de exemplu specialistii sau «individual contributors», dar exista si persoane care aleg pe cont propriu sa se inscrie intr-un program de coaching”, a declarat Andreea Popa, trainer si master coach Ascendis.

De asemenea, firmele mizeaza in continuare pe teambuildinguri pentru imbunatatirea colaborarii intre angajati, insa a scazut interesul pentru programele de tip adventure.

„Companiile au obiective clare de business si isi doresc de la un astfel de eveniment mai mult decat o iesire placuta cu echipa. Aceasta este o schimbare binevenita pe piata. Imbunatatirea lucrului in echipa, colaborarea interdepartamentala, cunoasterea colegilor, constientizarea interdependentei task-urilor, stabilirea unei viziuni comune sunt printre obiectivele companiilor. Totodata, aceste programe conduc la energizarea echipei, relaxarea si cresterea nivelului de implicare al oamenilor din organizatie“, a spus Madalina Sava, coordonatorul evenimentelor corporate din cadrul Ascendis.

Un sondaj realizat de Vision Consulting, organizator de teambuildinguri si cursuri, arata ca mai mult de jumatate dintre cele peste 200 de companii care au raspuns chestionarului vor avea in acest an teambuildinguri pentru angajati.

Evenimentele vor beneficia de un buget mediu zilnic cuprins intre 50 si 100 de euro pe persoana si se vor desfasura la munte, la mare sau in Delta Dunarii, cu o durata de doua zile.

Sunt preferate in principal activitatile motivationale, distractive, dar si provocatoare, cu elemente de adventure, aceste doua categorii fiind urmate de activitatile creative (pictura, teatru, dans) sau mini-programele de training (comunicare, time management, dezvoltare personala).

Studiul Saratoga 2016, elaborat de compania de audit si consultanta PwC, arata ca numarul orelor alocate programelor de training si dezvoltare a crescut anul trecut, in timp ce costurile cu aceste programe s-au diminuat semnificativ.

Astfel, numarul anual al orelor de training si dezvoltare per angajat a fost de 20 (de la 17 in Saratoga 2015), iar investitia in programe specifice a scazut de la 155 de euro per angajat pe an la 120 de euro.

„Asistam, pe de o parte, la o amortizare a investitiei in programe complexe de tipul train the trainers (formare de traineri interni, care sa disemineze continut la nivel de toata organizatia) si in platforme de tip e-learning (care presupun un cost mare de implementare, insa investitii ulterioare reduse). Pe de alta parte, devine din ce in ce mai frecventa utilizarea unor metode inovative de dezvoltare (de exemplu, programe de tipul «peer learning», in care compania faciliteaza intalniri intre angajati din diverse departamente, in scop de transfer de informatii si de impartasire de experiente profesionale), care nu presupun investitii semnificative din partea organizatiei" a declarat Nicoleta Dumitru, managerul departamentului Servicii de Consultanta in Resurse Umane al PwC Romania.

Piata de training este foarte fragmentata, printre concurenti regasindu-se firme precum Ascendis, Trend Consult, Equatorial, Dale Carnegie Training, Qualians, Hart Consulting si Accelera.