Simplificarea legislatiei a fost in ultimii ani una dintre principalele cerinte ale mediului de afaceri, poate mai importanta chiar decat scaderea taxelor, iar guvernul Ciolos a raspuns intr-o prima etapa cu lansarea “comisiei de taiat hartii”, care a primit nu mai putin de 790 de propuneri de reducere a birocratiei pentru companii.

Raportul Doing Business al Bancii Mondiale arata ca o firma romaneasca la inceput de drum are nevoie de 160 de ore pe an pentru a “naviga” prin sistemul fiscal, un cost care are ca efect direct scaderea productivitatii.

Nu sunt surprinzatoare, deci, concluziile Barometrului antreprenoriatului romanesc, realizat de compania de audit si consultanta EY, care arata ca simplificarea fiscalitatii este mai importanta pentru firme chiar decat scaderea taxelor.

Circa 60% dintre cei care au raspuns in cadrul studiului EY Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului romanesc spun ca simplificarea regulilor fiscale si a reglementarilor referitoare la calcularea obligatiilor fiscale ar avea cel mai semnificativ impact in imbunatatirea mediului fiscal romanesc.

Reducerea fiscalizarii veniturilor obtinute de firme se situeaza, la mare distanta, pe locul al doilea, cu doar 14% dintre optiuni, urmata de dezvoltarea unei agentii guvernamentale care sa asiste afacerile noi in respectarea cerintelor fiscale si de reducerea fiscalizarii veniturilor persoanelor fizice.

Raspunsurile antreprenorilor indica o crestere a nevoii pentru simplificarea sistemului fiscal, aceasta cerinta urcand in preferintele antreprenorilor respondenti fata de editia anterioara a studiului.

De alfel, aceasta propunere apare in aproape toate sondajele privind recomandarile oamenilor de afaceri, astfel ca Executivul a lansat o initiativa prin care urmareste sa reduca numarul de documente solicitate la interactiunea cu administratia si a cerut printr-o platforma online propuneri de la populatie si firme.

Reactia a fost rapida si consistenta - au fost transmise 1.980 de propuneri de simplificare pentru cetateni si 790 de propuneri de simplificare pentru companii.

Cele mai apreciate propuneri destinate mediului de afaceri sunt, in ordine, ca ANAF sa nu mai puna poprire pe sume datorate catre terti urmariti fara sa verifice daca exista intr-adevar datoria, simplificarea formularului 088, pentru inregistrare in scopuri de TVA, si colaborarea intre institutiile statului in interesul contribuabililor.

Ca un prim raspuns, ANAF a incercat sa simplifice formularul 088, insa si noua forma a documentului implica proceduri administrative greoie, astfel ca reprezentantii Fiscului au anuntat o noua “simplificare”,  care ar urma sa intre in vigoare pana la 1 iulie.

De altfel, dintre toate institutiile, relatia cu ANAF este cea care nemultumeste companiile in cea mai mare masura, cinci din primele zece propuneri vizand direct activitatea Fiscului.

Atat in colaborarea cu ANAF, cat si cu celalalte institutii contribuabilii isi doresc sa poata beneficia de facilitatile oferite de un sistem IT performant, printre functiile de baza numarandu-se transmiterea online a documentelor si plata electronica.

Informatizarea administratiei publice este insa extrem de deficitara, principalul motiv regasindu-se inclusiv in rapoartele Curtii de Conturi - ministerele si agentiile au facut risipa de bani publici si europeni pentru sisteme IT inutile, nefunctionale sau care nu comunica intre ele.