In Romania, un sfert dintre salariati au incredere in angajatorul lor, releva un studiu global al EY. Ce ii face pe angajati sa isi piarda increderea si cum poate fi aceasta recastigata?

Mai mult, foarte increzatori se declara doar un alt sfert din angajatii chestionati de EY, cea ce face ca mai mult de jumatate dintre salariati sa declare ca au „oarecare incredere” in companie, un procent nu tocmai incurajator.

Un angajat care are incredere in angajatorul sau este mult mai probabil sa munceasca mai mult si mai eficient, arata analizele efectuate la nivel mondial. Fie ca se datoreaza unui salariu bun sau promisiunilor respectate, aceasta incredere  este extrem de importanta pentru fericirea si productivitatea angajatilor.

De altfel, o treime dintre angajati apreciaza ei insusi ca lipsa de incredere in angajator ii face mai putin implicati si productivi, aproape jumatate muncesc doar minimul de ore necesar si nu mai putin de trei sferturi dintre cei care nu au incredere in compania pentru care lucreaza isi cauta alt loc de munca. Mai grav este ca aceasta lipsa de incredere poate afecta si in exterior compania, deoarece angajatii acesteia pot sa critice firma sau pot presta o munca de calitate scazuta, ceea ce s-ar putea repercuta in relatiile cu clientii.

Problema preocupa nu numai consultantii de business si conducatorii afacerilor, dar si autoritatile. Guvernul britanic, spre exemplu, propunea anul trecut reducerea compensatiilor platite executivilor de top si numirea unui reprezentant al salariatilor in board-ul companiilor, ca reactie la discutiile despre adancirea diferentelor dintre beneficiile platite angajatilor si cele ale managerilor.

Aceasta problema nu pare a fi atat de acuta in Romania, unde doar o mica parte a angajatilor se declara interesati de salariul managerului. Doar 16% din angajatii romani considera ca salariul liderului este disproportionat in raport cu performanta financiara a companiei, in timp ce la nivel global procentul este de 31%.

Ce pot face managerii si companiile pentru a (re)castiga increderea celor pe care ii angajeaza?

Paradoxal, stabilitatea locului de munca nu se afla printre primii factori care determina angajatii sa aiba incredere in angajatorii din Romania. Un lider puternic insa conteaza enorm. Astfel, pentru doua treimi dintre angajatii romani, lipsa unui leadership puternic duce la pierderea increderii in companie.

Pe langa recrutarea unor lideri apreciati, companiile ar trebui sa fie foarte atente cu acordarea compensatiilor. Angajatii din Romania apreciaza oportunitatile egale pentru promovare si crestere salariala, precum si oferirea unor pachete salariale si de beneficii „corecte”.

De asemenea, pentru salariati pot fi foarte importante respectarea promisiunilor asumate de angajator, etica operatiunilor si o comunicare deschisa si transparenta.

O metoda interesanta de a implica si mai mult angajatii in companie este oferirea posibilitatii ca acestia sa devina actionari. Chiar daca o astfel de abordare nu poate fi lipsita de obstacole, iar salariatii ar avea poate o problema in a pune interesele firmei in raport cu cele ale colegilor de munca, ar putea da roade: cercetari academice au demonstrat ca afacerile in care angajatii sunt mult mai implicati au mai mult succes.