Economia se muta
tot mai mult pe Internet, dar sunt companiile din Romania pregatite de viata in
lumea digitala?
Viata personala s-a mutat mai de mult in online: ecommerce, smartphone, social media sunt expresii intrate in vocabularul romanilor de ani de zile, dar si realitati traite zi de zi, uneori chiar ceas de ceas. Multe afaceri sunt acum exclusiv online, iar o cadere a accesului la internet poate provoca mai multe intreruperi ale activitatii decat o pana de curent pe vremuri.
Pentru multe
companii, mediul online este un important canal de comunicare cu clientii,
chiar daca nu intotdeauna „reach”-ul de pe Facebook se transmite si in incasari.
Dar, daca multe firme inteleg importanta prezentei web, a campaniilor din
social media, a crearii de aplicatii pentru telefonul mobil, cate dinte ele
sunt si pregatite pentru supravietuirea in lumea digitala?
Digitalizarea –
„a patra revolutie industriala”, cum a fost deseori denumita – inseamna insa
mult mai mult decat folosirea computerului si a unor aplicatii pentru
smartphone. Transformarea digitala a companiilor inseamna o adoptare rapida a
noilor tehnologii, automatizari, procesarea unor volume imense de date, mutarea
in cloud, dar, mai ales, este o transformare – a modului de gandire a angajatilor,
a proceselor de management, a interactiunilor cu clientii, a ahizitiilor de la
furnizori.
In Romania, 35%
dintre companii spun ca digitalizarea a avut deja o influenta mare asupra
afacerii lor, dar numai 31% sunt increzatoare in legatura cu succesul digitalizarii
si considera ca au cunostintele necesare pentru a naviga acest proces, arata
studiul „Barometrul digitalizarii 2017” elaborat de firma de consultanta
Valoria. Potrivit acestuia, 61% dintre companii spun ca au dificultati legate
de transformarea digitala. Dintre acestea 39% sunt neincrezatoare ca vor
valorifica aceasta tendinta, dar numai 2% spun ca nu au incredere ca
digitalizarea este buna pentru companie.
Totusi, evolutia
este rapida: potrivit datelor adunate pe platforma Ready Business Score lansata
in octombrie 2016 de Vodafone, gradul mediu national de digitalizare a
afacerilor a crescut, in sase luni, de la 36% la 44% in Romania. Vodafone arata
ca gradul mediu national de digitalizare este generat de platforma dupa
analizarea a trei arii importante pentru orice afacere, si anume agilitate
operationala, conectarea angajatilor si interactiunea cu clientii.
Pe fondul
avansului tehnologic, digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate
industriile, de multe ori schimband radical modele de business. Printre
beneficiile acestui proces se numara reducerea costurilor, simplificarea
proceselor si cresterea eficientei operationale, dar si o capacitate mai buna
de a evalua aceste performante si de a lua decizii.
Un studiu
realizat de compania de consultanta Cap Gemini arata ca digitalizarea aduce
unei companii cresterea profitabilitatii, a veniturilor si randamentului de
utilizare a activelor, si, implicit, a valorii firmei.
Modelele digitale
de business au schimbat deja industrii, iar evolutia va fi accelerata in urmatorii
cativa ani cand miliarde de noi dispozitive se vor conecta la web, in asa-numitul
Internet al lucrurilor (IoT – Internet of things). Culegerea si gestionarea
acestui volum de date nu se pot face in lipsa unei transformari complete a
organizatiilor. „Nu vor mai exista businessuri fara componenta de tehnologie adanc
implantata in businessul respectiv. Nu vorbim doar despre un computer sau o
parte din infrastructura, ci despre tot businessul, de la modul cum se interactioneaza
cu clientii pana la lantul de furnizori”, spunea Dorin Pena, General Manager al
Cisco Romania, pentru revista Biz.
In prezent, 19%
dintre companiile din Romania considera ca modelele digitale de business au
schimbat in foarte mare masura industriile din care fac parte, iar 21% dintre
companii se asteapta ca modelele digitale de business sa transforme in foarte
mare masura industria in care activeaza in urmatorii 1-3 ani. Doar 4% considera
ca industria in care activeaza nu a fost afectata in nicio masura de modelele
digitale de afaceri, potrivit studiului Valoria.