Economia se muta tot mai mult pe Internet, dar sunt companiile din Romania pregatite de viata in lumea digitala?

Viata personala s-a mutat mai de mult in online: ecommerce, smartphone, social media sunt expresii intrate in vocabularul romanilor de ani de zile, dar si realitati traite zi de zi, uneori chiar ceas de ceas. Multe afaceri sunt acum exclusiv online, iar o cadere a accesului la internet poate provoca mai multe intreruperi ale activitatii decat o pana de curent pe vremuri.

Pentru multe companii, mediul online este un important canal de comunicare cu clientii, chiar daca nu intotdeauna „reach”-ul de pe Facebook se transmite si in incasari. Dar, daca multe firme inteleg importanta prezentei web, a campaniilor din social media, a crearii de aplicatii pentru telefonul mobil, cate dinte ele sunt si pregatite pentru supravietuirea in lumea digitala?

Digitalizarea – „a patra revolutie industriala”, cum a fost deseori denumita – inseamna insa mult mai mult decat folosirea computerului si a unor aplicatii pentru smartphone. Transformarea digitala a companiilor inseamna o adoptare rapida a noilor tehnologii, automatizari, procesarea unor volume imense de date, mutarea in cloud, dar, mai ales, este o transformare – a modului de gandire a angajatilor, a proceselor de management, a interactiunilor cu clientii, a ahizitiilor de la furnizori.

In Romania, 35% dintre companii spun ca digitalizarea a avut deja o influenta mare asupra afacerii lor, dar numai 31% sunt increzatoare in legatura cu succesul digitalizarii si considera ca au cunostintele necesare pentru a naviga acest proces, arata studiul „Barometrul digitalizarii 2017” elaborat de firma de consultanta Valoria. Potrivit acestuia, 61% dintre companii spun ca au dificultati legate de transformarea digitala. Dintre acestea 39% sunt neincrezatoare ca vor valorifica aceasta tendinta, dar numai 2% spun ca nu au incredere ca digitalizarea este buna pentru companie.

Totusi, evolutia este rapida: potrivit datelor adunate pe platforma Ready Business Score lansata in octombrie 2016 de Vodafone, gradul mediu national de digitalizare a afacerilor a crescut, in sase luni, de la 36% la 44% in Romania. Vodafone arata ca gradul mediu national de digitalizare este generat de platforma dupa analizarea a trei arii importante pentru orice afacere, si anume agilitate operationala, conectarea angajatilor si interactiunea cu clientii.

Pe fondul avansului tehnologic, digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate industriile, de multe ori schimband radical modele de business. Printre beneficiile acestui proces se numara reducerea costurilor, simplificarea proceselor si cresterea eficientei operationale, dar si o capacitate mai buna de a evalua aceste performante si de a lua decizii.

Un studiu realizat de compania de consultanta Cap Gemini arata ca digitalizarea aduce unei companii cresterea profitabilitatii, a veniturilor si randamentului de utilizare a activelor, si, implicit, a valorii firmei.

Modelele digitale de business au schimbat deja industrii, iar evolutia va fi accelerata in urmatorii cativa ani cand miliarde de noi dispozitive se vor conecta la web, in asa-numitul Internet al lucrurilor (IoT – Internet of things). Culegerea si gestionarea acestui volum de date nu se pot face in lipsa unei transformari complete a organizatiilor. „Nu vor mai exista businessuri fara componenta de tehnologie adanc implantata in businessul respectiv. Nu vorbim doar despre un computer sau o parte din infrastructura, ci despre tot businessul, de la modul cum se interactioneaza cu clientii pana la lantul de furnizori”, spunea Dorin Pena, General Manager al Cisco Romania, pentru revista Biz.

In prezent, 19% dintre companiile din Romania considera ca modelele digitale de business au schimbat in foarte mare masura industriile din care fac parte, iar 21% dintre companii se asteapta ca modelele digitale de business sa transforme in foarte mare masura industria in care activeaza in urmatorii 1-3 ani. Doar 4% considera ca industria in care activeaza nu a fost afectata in nicio masura de modelele digitale de afaceri, potrivit studiului Valoria.