Romanii isi schimba stilul de viata, cel putin declarativ, si multe afaceri din comert si servicii pot profita de aceste evolutii.

Nu mai putin de noua din zece romani chestionati de compania iSense Solutions spun ca au luat masuri in ultimele 12 luni pentru a avea un stil de viata mai sanatos, potrivit unui studiu realizat pentru grupul de comunicare Lowe.

Mai mult de opt din zece respondenti asociaza stilul de viata sanatos cu alimentatia si majoritatea consumatorilor apreciaza ca acasa este locul unde se mananca cel mai sanatos. Aproape 60% dintre romani sunt atenti cu ceea ce mananca, 40% dintre consumatori acordand chiar o mare importanta alimentatiei.

Astfel, cumparatorii sunt dispusi sa plateasca cu pana la 10% mai mult pentru un produs mai sanatos. Printr-un produs alimentar sanatos, acestia inteleg sa nu contina E-uri sau conservanti (87%), sa fie bio/eco/organic (55%), sa aiba continut ridicat de vitamine (54%) sau sa aiba un termen de valabilitate redus (43%). Studiul a fost realizat in randul locuitorilor din mediul urban, care au un acces mai dificil la alimente „de la tara”.

De altfel, schimbarile au inceput deja sa se simta in vanzarile de produse alimentare, unde ponderea alimentelor bio, desi inca extrem de redusa, a inceput sa creasca. Spre exemplu, piata produselor lactate s-a triplat ca valoare in ultimii trei ani, arata datele firmei de cercetare Euromonitor.

Potrivit unor estimari, piata produselor bio nu depaseste 1% din totalul pietei de bunuri de larg consum (FMCG), adica circa 160-170 milioane de euro. La sfarsitul anului trecu Ziarul Financiar nota ca ponderea este de 4% in Germania si 7% in Marea Britanie.

Pe de alta parte, romanii cheltuie in pietele volante si agroalimentare circa un miliard de euro anual, adica 7% din banii pe care ii dau in comertul alimentar, dominat de lanturile de hipermarketuri si supermarketuri.

Si studiul iSense remarca orientarea catre produsele bio/eco. Astfel, 70% dintre consumatori au afirmat ca, in comparatie cu acum doi ani, consuma mai multe produse de acest tip, pe care le cumpara direct de la micii producatori (62%), din hipermarket/supermarket (56%), din piata (41%) sau de la targuri cu specific (34%).

De asemenea, mai mult de jumatate dintre consumatori (53%) considera ca mesele in oras sunt nesanatoase, 40% dintre angajati sustin ca mananca nesanatos la serviciu, in timp ce 34% dintre romani asociaza alimentatia nesanatoasa cu perioada de concediu. Drept urmare, romanii gatesc acasa cel putin saptamanal (96%), doar 15% mananca in restaurante (excluzandu-le pe cele fast-food) sau cumpara mancare gatita din hipermarket/supermarket, iar 13% mananca la restaurante de tip fast-food.

In ceea ce priveste regimurile alimentare, studiul releva ca 40% dintre romani sunt preocupati de dietele de slabire, in timp ce 2% sunt vegetarieni.

Potrivit studiului, pe langa alimentatie, alti factori asociati cu un stil de viata sanatos sunt miscarea (79%), eliminarea stresului si odihna (60%), precum si consumul de apa (50%).

In ceea ce priveste miscarea, 7 din 10 romani sustin ca fac miscare saptamanal si 2 din 10 zilnic, iar principalele activitati fizice preferate sunt mersul pe jos cel putin 30 de minute (practicat de 76%), mersul pe bicicleta (31%), fitnessul (17%) si sporturile de echipa (12%). 

Interesul in crestere pentru miscare se vede si in conturile companiilor cu afaceri in domeniu. Astfel, piata locala de fitness a ajuns in 2014 la 143 de milioane de lei, in crestere de opt ori fata de anul 2008, desi, potrivit unor companii din domeniu, nu mai mult de 4% dintre romani au abonament la o sala.

In ceea ce priveste bicicletele, in Romania se vand anual aproape 400.000 de unitati, in valoare de circa 45 de milioane de euro. Vanzarile ar putea creste rapid daca o noua propunere legislativa recenta va intra in vigoare. Potrivit unui proiect de lege, angajatorii ar putea acorda angajatilor subventii sub forma unor tichete de bicicleta (tichete valorice pentru achizitionarea bicicletelor), o data la trei ani, valoarea maxima a subventiei fiind de 1.500 lei. Mai mult, initiatorul proiectului ar vrea ca angajatorii sa-i premieze pe cei care vin la serviciu cu bicicleta, tot prin tichete valorice.

Chiar si fara sprijin legiferat, piata articolelor sportive a crescut puternic in ultima perioada, vanzarile ajungand la jumatate de miliard de euro anual, dupa unele estimari.

In acelasi timp, tehnologia contribuie si ea la imbunatatirea stilului de viata - 21% dintre romani isi masoara activitatile fizice cu ajutorul smartphone-ului, 14% folosesc cantarul inteligent, 7% pedometrul, 6% ceasurile inteligente si 5% bratarile de fitness.

Nu sunt doar motive de bucurie. Locuitorii oraselor au si dificultati in a avea un stil de viata sanatos - lipsa timpului, serviciul, lipsa banilor, oboseala, stres. Dar alte business-uri pot inflori, ajutandu-i pe oameni sa depaseasca aceste obstacole.