Salutare tineri antreprenori!

Foarte multi dintre voi porniti la drum din entuziasm si consumati de acea idee care nu va da pace, care va face sa visati si sa depasiti toate barierele si inconvenientele de care cei mai multi nu pot sa treaca nici macar cu gândul.

Dar in afara de pasiune si disponibilitate, un ingredient esential al acestui drum il reprezinta scurtaturile si stiinta nerepetarii greselilor celor care le-au facut prima data.

Daca ai o idee si nu faci, sa zicem, jumatate din greselile pe care le-ai face in mod normal, ai sanse mult mai bune pentru a ajunge unde iti doresti. Si ai mult mai mult timp pe care sa-l folosesti pentru tine si ideea ta, in loc de a rezolva tot felul de probleme consumatoare de energie.

Si apropo de greseli, scrutaturi si antreprenori isteti, iata o lista cu lucrurile de care trebuie sa tii cont, in zona digitala, in momentul in care te apuci de afacerea visurilor tale:

  1. Incepem cu inceputul si anume cu documentarea. si desi astazi aveti acest avantaj ca va puteti documenta de acasa, din fata calculatorului, foarte multi fac inca greseala sa nu acorde importanta acestei etape. Traim in vremuri de democratie si acces la informatie si este foarte posibil ca cineva, undeva, sa aiba sau sa fi avut aceeasi idee ca a voastra. Poate au si executat-o, poate au si invatat sau impartasit ceva despre asta. Ca urmare cautati, intrebati, petreceti timp cu validarea ideii sau a procesului inainte sa-i dati drumul on-line. Uitati-va cu atentie la categorie, la ce presupune aceasta afacere, incercati sa identificati puncte critice si o cale in care sa va asigurati ca evitati niste probleme rezolvate de altii inainte. Ideea voastra este ceea ce va da aripi, documentarea este ceea ce o face viabila.
  2. Mai mult, intr-un business sustenabil, totul sta de la protejarea proprietatii intelectuale din jurul afacerii tale. Ca urmare, sfatul meu este sa incepi prin a-ti gasi o identitate, naming, culori, sigla, logo care sa poata fi protejate. Asta inseamna ca trebuie sa fie unice si cât mai distinctive in categorie, ca trebuie sa vezi care este domeniul sau domeniile web pe care o sa le folosesti, sa le achizitionezi imediat ce te-ai hotarât asupra lor si sa depui la OSIM o cerere de protejare a acestora. in prealabil poti sa cauti si tu on-line denumirile respective pentru a nu plati degeaba investigatia celor de la OSIM, in cazuri de competie clara. in momentul in care obtii un raspuns favorabil in urma primelor investigatii (poate sa dureze câteva luni) poti sa te apuci de treaba. Dupa ce OSIMUL iti da certificatul, o sa fii invitat si de catre organismul european sa iti inscrii marca pentru tot teritoriul european. Aici, decizi tu daca o faci acum sau mai târziu.
  3. Pasul al doilea, pentru orice afacere care are o componenta on-line principala sau secundara, este sa-ti faci o adresa de gmail. Adresa asta te va ajuta in foarte multe situatii si instrumente necesare promovarii viitoare a afacerii tale.
  4. Pasul al treilea este stabilirea si setarea inventarului tau on-line. Inventar inseamna totalitatea locurilor si retelelor pe care doresti sa fii prezent astfel incât afacerea ta sa intre in relatie cu toti partenerii de care ai nevoie: probabil ai nevoie de un site, de conturi de e-mail, de prezenta in retele sociale, de un blog sau alte instrumente on-line. Fa-ti conturile de care ai nevoie, ai grija sa explici in fiecare despre ce este vorba la descriere, ai grija sa trimiti catre celelalte componente ale inventarului de oriunde esti. Oamenii o sa intre in contact cu tine in multe puncte si trebuie sa fii siguri ca de acolo o sa ajunga pe site sau unde doresti, cât mai repede.
  5. Mai departe trebuie sa iti realizezi site-ul sau magazinul on-line. Cum aceasta va fi principalul mod prin care oamenii vor intra in contact initial cu tine este o idee buna saacorzi o atentie speciala acestui moment. Ca si optiuni, ai de ales intre solutii gratuite si cele personalizate, realizate pe specificatii. Recomandarea noastra este sa incepi mereu cu cele gratuite, pentru primele etape ale afacerii. Ce inveti acum gratuit este foarte valoros si o sa poti sa aplici pe bani mai incolo. O alta recomandare este insa sa colaborezi cu niste oameni care stiu ce fac si sa ii lasi pe ei sa se ocupe de operationalizarea acestor solutii. Nu incerca sa inveti totul de la inceput decât daca esti foarte strâmtorat cu banii dar chiar si atunci poti sa apelezi la prieteni si cunostinte care pot sa te ajute cumva pe credit. Ce este important aici este ca acest site sa fie foarte functional si usor de utilizat, sa functioneze f bine in varianta mobila dar sa aiba si un limbaj de brand, sa povesteasca despre valorile tale si pozitionarea pe care ti-o asumi.
  6. Urmatorul pas este operationalizarea traseului afacerii, fie ca este traseul de vânzare al produselor sau serviciilor, fie ca este doar un traseu initial de crestere a notorietatii. Acest lucru se face in urma unei strategii si a unui efort de media care de cele mai multe ori este de performance media. Aici, ca in toate etapele, puteti sa va descurcati singuri sau sa apelati la specialisti. Specialistii va salveaza timp si bani dar costa alti bani. Privind retrospectiv, o combinatie intre acestea doua pare sa fie cea mai buna solutie, in orice stadiu al afacerii. Regula aici este sa incercati cât mai multe lucruri pentru a trage cât mai multe concluzii si a lua decizii cât mai rapide. in on-line cu cât reactionezi mai repede (dar informat) cu atât ai sanse mai multe de reusita. Totusi, tot ce faceti trebuie sa urmeze un fir logic, o strategie care sa fie in masura (cel putin teoretic) sa vaduca undeva. Nu faceti lucrurile impulsiv si fara noima doar pentru ca asa vi s-a parut azi ca ar fi bine.

La finalul acestui episod, un sfat general: aveti rabdare. in momentul in care porniti la drum trebuie sa va stabiliti mental si financiar un orizont de asteptare de cel putin doi ani, in care sa decideti daca ideea voastra functioneaza sau nu. Sunt multe situatiile in care tineri antreprenori au asteptari prea mari, prea repede si renunta la fel de repede. La actuala concurenta si diversitate este foarte greu sa devii vizibil si performant peste noapte si trebuie sa-ti asumi fie o investitie initiala importanta, fie sa te folosesti de alte avantaje personale pentru a obtine rapid aceasta performanta. Iar când spunem rapid, ne gândim la cel putin un an.

Dupa performanta, trebuie sa vina cresterea si sustenabilitatea care sunt alta discutie, pe care o vom atinge in episoadele viitoare.

Succes.