Companiile energetice vad deja posibilitatea ca pretul petrolului sa se prabuseasca pe masura ce energiile regenerabile castiga teren, dar Romania merge cumva contra curentului.

Dupa ce Romania a fost un adevarat Eldorado pentru investitorii in energie verde la inceputul actualului deceniu, investitiile in regenerabile au scazut puternic, pe fondul modificarii schemei de sprijin oferite de stat.

La nivel mondial, cu economii puternice ca cea a Chinei ca varf de lance, industria energiilor regenerabile cunoaste insa un avant fara precedent. Aceasta expansiune, combinata cu orientarea spre produse cu consum cat mai mic de energie, sau cu un impact mai redus asupra mediului - precum autoturismele electrice - duce la o scadere a cererii pentru energii conventionale.

In mai putin de un deceniu, pretul petrolului ar putea scadea la 10 dolari per baril, spunea recent seful cercetarii si inovatiei al Engie, intr-un interviu pentru Bloomberg. Engie, fosta GDF Suez, companie care detinea monopolul gazelor naturale in Franta si detine afaceri in energie si in Romania, a inceput sa vanda centralele electrice pe baza de carbune si perimetrele de explorare in timp ce isi orienteaza investitiile spre regenerabile.

Costul in scadere al energiei solare si a stocarii energiei, vanzarile in crestere de vehicule electrice, constructia de cladiri „inteligente” si vehiculele alimentate cu hidrogen vor avea toate un impact asupra pietei petrolului in urmatorul deceniu, apreciaza oficialul Engie.

De cealalta parte, in incercarea de a reduce impactul asupra mediului, autoritatile la nivel mondial adopta masuri in defavoarea combustibililor clasici, mergand pana la interzicerea motoarelor diesel in orase, sau subventionarea producatorilor de energie verde.

In acest timp, Romania merge cumva impotriva curentului. Intre 2010 si 2012, miliarde de euro au fost pompate in proiecte de energie verde, in special ferme eoliene, dar si parcuri fotovoltaice, pe fondul unei scheme foarte generoase de sprijin pentru investitori. Insa sprijinul a inceput sa se vada tot mai mult in facturile consumatorilor de electricitate, astfel ca, de la jumatatea lui 2013, autoritatile au redus sau amanat beneficiile acordate producatorilor.

Acest lucru a facut ca multe investitii in proiecte energetice sa fie amanate sau suspendate, iar multi producatori de energie regenerabila merg acum in pierdere, iar intreaga industrie este amenintata de spectrul falimentului. Dupa investitii de peste 7 miliarde de euro, investitorii in energie verde, in special turbine eoliene, au contabilizat doar pierderi uriase.

Iar despre noi proiecte nici nu poate fi vorba, dupa cum a aratat editia Topului EY al pietelor atractive pentru investitii in proiecte de energie regenerabila, publicat in noiembrie 2016, care a scos Romania din randul celor mai atractive 40 de tari. Pe de alta parte, multe tari din Europa sunt bine plasate in top si atrag investitii de miliarde in proiecte de energie verde.

In schimb, Romania ramane inca dornica de investitii in energii conventionale. Potrivit Stategiei Energetice 2030, Romania isi mentine programul nuclear si planurile de a mai construi inca doua reactoare la Cernavoda. In plus, centrala ar trebui sa investeasca alte circa 1,5 miliarde de euro pentru modernizarea primului reactor.

Iar in ceea ce priveste automobilele, aceeasi strategie nu prevede „o patrundere puternica a mobilitatii electrice pana in 2030”, din cauza vechimii parcului auto si a tranzitiei de durata, desi estimeaza o crestere considerabila a numarului de masini. E drept insa ca Romania nici macar nu isi propune sa accelereze aceasta tranzitie, lucru demonstrat de lipsa unor strategii cu obiective clare in acest sens, in ciuda tendintei mondiale de a incuraja cresterea ponderii autovehiculelor electrice.

In lipsa unei implicari a statului, retelele de centre de incarcari ale automobilelor electrice nu se vor dezvolta din lipsa de clienti, iar soferii nu vor cumpara masini electrice pentru ca nu vor avea unde sa le incarce, dupa cum spunea recent un reprezentant al industriei. „Boomul de masini electrice care exista in Norvegia, Olanda, Germania se datoreaza sprijinului pe care statele respective l-au dat utilizatorilor de vehicule electrice. Spre exemplu, in Novegia au taiat taxele de inmatriculare. In Austria, Germania sunt incurajate companiile prin faptul ca nu exista TVA la achizitia de masini electrice“, a spus Alexandru Teodorescu, actionar al firmei energetice Renovatio, in cadrul unei conferinte de profil organizate de Ziarul Financiar.