Activitatea din constructii a dat anul trecut primele semne convingatoare de depasire a crizei, iar 2016 se anunta a fi un an bun perntru constructori.

Ponderea sectorului constructiilor in Produsul Intern Brut a crescut anul trecut pentru prima data din 2008 si anul 2016 a inceput promitator pentru firmele din domeniu, dar criza economica a afectat sectorul atat de mult incat recuperarea va dura cel putin cativa ani si insolventele vor continua.

Institutul National de Statistica a anuntat pentru 2015 o crestere a acestui sector de peste 10%, sustinuta aproape exclusiv de proiectele de dezvoltare a infrastructurii (+20%), in conditiile in care lucrarile la imobile nerezidentiale au avansat cu doar 1,1%, iar cele pentru cladiri de locuit au scazut cu 5,8%.

Piata de profil a avut un aport de 0,6% la cresterea economica din 2015, de 3,7%, aflandu-se in top 3 contributori, dupa comert (1%) si la egalitate cu sectorul IT&C (0,6%).

Pana la inceperea crizei, in 2008, constructiile erau unul dintre principalii vectori de dezvoltare economica, firmele raportand cresteri anuale de doua cifre. Criza insa a lovit puternic – piata s-a contractat cu peste 40% in perioada 2009-2014, numarul angajatilor a scazut cu circa 250.000, iar sectorul a fost marcat de numeroase insolvente.

Printre numele mari intrate in reorganizare in perioada 2012-2015 se numara constructorii Romstrade (controlat de Nelu Iordache), Tehnologica Radion (Theodor Berna), Concefa (Horatiu Cercel), Straco Grup (Alexandru si Traian Horpos) si Apolodor (Radu Ouatu), precum si distribuitorul de materiale de constructii Ambient (Ioan Ciolan).

Statisticile arata ca 16% din firmele care au intrat anul trecut in insolventa activau in constructii, acesta fiind al doilea cel mai vulnerabil sector, dupa comert. Potrivit unui studiu Coface, pentru 1.572 de firme din constructii au inceput anul trecut procedurile de insolventa.

Sectorul se afla de asemenea in top 3 privind numarul de insolvente la 1.000 de firme active, cu 58 de companii in aceasta situatie.

De altfel, firmele locale au indicatori financiari sub media celor consemnati la nivelul Europei Centrale si de Est. „Romania raporteaza pentru acest sector, prin comparatie cu media regionala, cea mai mare pondere a companiilor cu risc major de insolventa precum si a companiilor care efectueaza platile cu intarziere”, spune Nicoleta Maruntelu, Economist, Coface Romania.

Cel mai important sprijin pentru piata l-ar reprezenta, pe termen scurt, mediu si lung, inceperea marilor proiecte de infrastructura incluse in masterplanul de transport, cu o valoare totala de zeci de miliarde de euro.

Ca si in cazul altor strategii ambitioase anuntate de autoritati, in transporturi si alte domenii, nu sunt insa vizibile progrese semnificative care sa duca la concretizarea planurilor.

Cu toate acestea, constructorii par sa aiba si motive de optimism in prima parte a anului.

Cresterea de anul trecut a continuat in ianuarie, Institutul de Statistica anuntand un volum de lucrari mai mare cu 6,7% comparativ cu prima luna a anului trecut. 

De asemenea, tinand cont de numarul autorizatiilor de constructie emise pentru cladiri rezidentiale, este posibil ca in acest an piata constructiilor sa fie sprijinita si de noile cladiri de locuit, lucru care nu s-a intamplat anii trecuti. Autoritatile locale eu eliberat anul trecut peste 39.100 autorizatii, mai multe cu aproape 4% fata de 2014.

In plus, Comisia de Prognoza anticipeaza cresteri de 5-7% pe an pana in 2019.

La cresteri se asteapta si constructorii chestionati in luna martie de catre INS, atat in ceea ce priveste numarul de salariati cat si situatia economica a firmelor in cauza. Ar urma sa creasca, in aprilie-iunie, si volumul productiei si numarul contractelor si comenzilor, la tarife in stagnare.

Daca in privinta activitatii per ansamblu estimarile managerilor din constructii se inscriu in linia optimista intalnita in toate sectoarele economice, asteptari privind majorarea numarului salariatilor au doar reprezentantii firmelor din constructii si comert.