Vanzarea de bauturi carbogazoase in Romania, un business estimat la peste 400 de milioane de euro anual, va fi taxata suplimentar si interzisa minorilor, potrivit unui proiect de lege initiat pe final de mandat, a carui adoptare depinde de reluarea procesului in viitorul legislativ. Propunerea vine intr-un context in care o serie de tari europene si SUA incearca tot mai mult sa suprataxeze bauturile care contin zahar.

Proiectul initiat de deputatul Gheorghe Udriste (PMP) vizeaza descurajarea consumului de bauturi carbogazoase, cu exceptia apei minerale, prin aplicarea unei taxe de 1 la mie din salariul minim brut pe economie la 0,33 ml.

Astfel, taxa s-ar situa la un leu si 25 de bani pentru 0,33 ml, ceea ce ar majora pretul unei sticle de doi litri cu peste sapte lei.

Proiectul prevede de asemenea interzicerea comercializarii bauturilor carbogazoase catre consumatorii in varsta de pana la 16 ani, aplicarea de etichete de avertisment pe ambalajele acestor  produse si pe rafturile magazinelor, precum si inserarea avertismentelor de sanatate in reclamele la sucuri - „zaharul dauneaza grav sanatatii” si „nu este recomandat minorilor sub 16 ani”.

Deputatul propune amenzi cuprinse intre 50.000 lei si 70.000 lei pentru incalcarea interdictiilor privind reclama si pentru vanzarea catre minori, respectiv de 10.000-20.000 lei pentru lipsa avertismentelor la raft.

Expunerea de motive a proiectului de lege face referire la studii de specialitate si la recomandarile Comisiei Europene si Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS).

Astfel, potrivit unui studiu al Universitatii California consumul regulat de sucuri acidulate imbatraneste celulele imunitare cu doi ani, iar un raport din 2014 al Comisiei Europene sugereaza suprataxarea produselor de cofetarie, a dulciurilor si a bauturilor carbogazoase, cu scopul reducerii consumului.

Totodata, OMS sustine ca principala cauza a obezitatii este consumul de bauturi cu un continut ridicat de zahar si ca o taxa de 20% aplicata acestora ar duce la scaderea vanzarilor, concluzii contestate insa de catre producatorii de profil.

Presedintele Romalimenta, Sorin Minea, a declarat ca in tarile care au adoptat astfel de initiative legislative s-a inregistrat chiar o crestere a vanzarilor, intrucat interzicerea unui produs il face mai tentant pentru consumator.

El sustine totodata ca propunerea este incompleta, intrucat exista si bauturi necarbogazoase cu exces de zahar, si ca solutia nu este cresterea taxelor sau restrictionarea vanzarii, ci educarea si informarea consumatorilor.

Proiectul de lege a fost inregistrat la Senat pentru dezbatere la 1 noiembrie si asteapta avizul Consiliului legislativ si punctul de vedere al Guvernului.

Dat fiind ca a inceput campania electorala, este insa putin probabil ca actualul Parlament va dezbate proiectul, astfel ca eventuala adoptare depinde de redepunerea initiativei in viitorul legislativ, dupa alegerile din decembrie.

Un proiect similar, lansat anul trecut de deputatul PSD Ninel Peia, a fost respins in Parlament.

Initiativele vin intr-un context international in care se pune tot mai mult accent pe suprataxarea bauturilor carbogazoase sau cu un continut ridicat de zahar.

Astfel de taxe exista deja in Ungaria si Franta si sunt propuse in Irlanda si Marea Britanie. De asemenea, in Chicago si alte trei orase americane au fost introduse recent astfel de reglementari.

In Romania, vanzarile de bauturi carbogazoase au insumat anul trecut 1,8 miliarde lei (404,5 milioane euro), dintr-un total de 4,67 miliarde lei (1,05 miliarde euro) al pietei soft drinks, iar pentru 2016 este estimata stagnarea ambilor indicatori, potrivit datelor Euromonitor.

Piata a fost influentata de reducerea TVA de la 24% la 9%, care a determinat o scadere a vanzarilor, de la 1,95 miliarde lei in 2014.

In volum, sucurile „cu bule” au totalizat anul trecut 812 milioane litri, iar pentru anul in curs Euromonitor se asteapta pentru piata romaneasca la livrari de 822 milioane litri.

Pentru urmatorii ani, cea mai mare provocare pentru piata bauturilor carbogazoase este reprezentata de preocuparile privind sanatatea consumatorilor, noteaza si Euromonitor, astfel ca perceptia negativa tot mai mare a acestora poate duce la o taxare suplimentara.

Cele mai mari vanzari apartin gigantilor mondiali Coca Cola si Pepsi, urmati de European Drinks, companie detinuta de fratii Micula, cu marcile Frutti-Fresh si Adria.