Intr-un context marcat din ce in ce mai mult de incertitudini, atat la nivel international cat mai ales local, riscurile mici presupuse de o franciza, fata de cele asociate unui start-up clasic, cresc mult atractivitatea unui astfel de business.

Revista Entrepreneur a publicat un top al francizelor care pot fi lansate cu o investitie minima de sub 60.000 de dolari, primele zece locuri fiind ocupate de:

1.         RE/MAX (agentii imobiliare) – 38.000 – 224.000 dolari;

2.         Jan-Pro Franchising (curatatorii) – 4.000 – 52.000 dolari

3.         Cruise Planners (agentii de turism) – 2.000 – 23.000 dolari

4.         Vanguard Cleaning Systems – 11.000 – 39.000 dolari

5.         Anago Cleaning Systems – 11.000 – 66.000 dolari

6.         Chem-Dry Carpet & Upholstery Cleaning - 32.000 – 156.000 dolari

7.         Liberty Tax Service – 59.000 – 72.000 dolari

8.         CleanNet USA (curatatorii) – 18.000 – 47.000 dolari

9.         Cruise One / Dream Vacantion – 3.000 – 22.000 dolari

10.       H&R Block (servicii fiscale) – 32.000 – 149.000 dolari

Publicatia precizeaza ca topul nu isi propune sa sprijine francizele din lista, ci mai degraba sa ofere celor interesati un punct de pornire a documentarii. De altfel, este recomandata cu tarie o cercetare amanuntita, inainte de semnarea contractului, prin discutii cu francizatii existenti, consultari cu un avocat si un contabil sau citirea intregii literaturi relevante.

Lista celor zece business-uri a fost redactata pe baza rezultatelor unui clasament mai amplu al revistei, renumitul Top 500 Francize, aflat la a 38-a editie anuala. Analiza ia in calcul factori precum sistemul de extindere al afacerii, stabilitatea si indicatorii financiari. Pe primele locuri sunt lanturile de restaurante 7-eleven, Mc Donald’s si Donkin’ Donuts.

Avantajele deschiderii unei afaceri in franciza sunt evidente si semnificative – francizatul are la dispozitie o marca recunoscuta, un sistem de business verificat, functional si de succes, primeste asistenta tehnica si de management din partea francizorului, traininguri pentru angajati si promovarea necesara cresterii vanzarilor.

In Romania, ajutorul primit din partea francizorului a fost principalul motiv al dezvoltarii acestui sistem de afaceri, in ultimii ani. In plus, riscul de esec este redus, ceea ce conteaza din ce in ce mai mult intr-un context marcat de incertitudini si de schimbari majore, in toate domeniile.

„Franciza te scuteste de un risc, acela de a nu sti ceea ce faci, avand in vedere ca este o replicare a unui succes deja existent in afaceri.(…) Nu ai sentimentul ca esti de unul singur, ca intr-un start-up obisnuit. Faci parte dintr-o retea de francizati. Iar in francize respecti planul de business agreat cu francizorul. Franciza este la limita dintre antreprenoriatul pur si managementul din marile companii”, a declarat avocatul Mihaela Mocanu.

Asa se explica, de altfel, si interesul crescut pentru francize manifestat de catre managerii din companii.

Mocanu spune ca francizatul din prezent, fata de cel din debutul crizei economice, se documenteaza mult mai bine si apeleaza cu mai multa deschidere la consultanti.

Franciza presupune insa costuri ridicate, cu taxa de intrare in retea si sumele periodice platite francizorului.

Totodata, beneficiarul are o autonomie limitata si o gama prestabilita de bunuri si servicii pe care le poate oferi.

Prima franciza clasica lansata in Romania, in 1995, este McDonald’s, urmata de marci precum Pepsi si Coca-Cola.

Cele mai multe afaceri in franciza deschise local sunt in domeniul restaurantelor/fast-food-ului, cafenelelor, retail-ului, al serviciilor de infrumusetare, auto si imobiliare.